petrabrasil.reismee.nl

Nieuw jaar, nieuwe verwachting

De drukte van de kerst en oud en nieuw is voorbij. Heerlijk genieten en ook alles totaal vreemd. Kerst wordt de avond voor de kerst gevierd in de kerk. Iedereen laat wat zien, dansen, zingen of een muziekstuk wat ze spelen. Genieten van al dat moois. Daarna hebben we gezellig gegeten om 23.00 in de avond met de familie en vrienden. Tot een uur of drie in de nacht gekletst, gezongen en domino gespeeld. De volgende dag zijn we naar een prachtige plek gegaan om te zwemmen, bbq-en en in bomen te klimmen.

Iets voor de kerst hebben we met alle collega's van Care for Brazil kerst gevierd. Van tevoren had iedereen een lootje getrokken. En mocht je daar een presentje voor kopen. Op de avond zelf was de bedoeling dat je een korte speech hield over de persoon en zo kon die persoon er dan achter komen over wie het ging. Sta je dan met je presentje, gebrekkige portugees, en allemaal starende ogen van wat zou ze gaan zeggen. Ik denk dat ik in één minuut al mijn portugees heb gezegd. Geen idee of ze het begrepen maar uiteindelijk kwam de juiste persoon naar voren. Het was een gezellige avond.

Nieuwjaar in Barbacena gevierd, wat ook erg fijn was. Genieten van de mensen om me heen en ontdekken hoe ze hier oud en nieuw vieren. Af en toe hoor je wat knallen van vuurwerk om je heen de dagen ervoor, maar dat is bijna niets. De dag zelf een paar knallen van vuurwerk maar bijna niets. In de middag werd er eten gemaakt voor de avond. Na de kerk zouden we namelijk met ongeveer 70 personen gaan eten. Even stressen of alles wel op tijd klaar zou zijn, en uiteindelijk snel douchen en netjes maken voor de kerk. Deze begon om 22.00. Een kleine kerk maar de grootheid van de Heer was tastbaar aanwezig. Veel kinderen die de Heer aanbidden met alles wat in ze is. Niets mooier dan dat.

Rond iets voor twaalf, middernacht, gingen we niet naar buiten om vuurwerk te kijken, wat er eigenlijk ook bijna niet was, maar gingen we God aanbidden en zo gingen we het nieuwe jaar in. God lovend en prijzend. Zo bewust het nieuwe jaar met God starten, wauw, wauw, wauw. Rond een uur of 01.00 zijn we met de gehele kerk gezellig gaan eten. Daarna met de jongeren de kinderen die waren gekomen zonder ouders, thuis gebracht. En om 04.00 uur toch maar gaan slapen. Het was een mooie, krachtige, gezellige avond.

Nog enkele dagen in Barbacena geweest. Er kwam een vriendin van de familie langs vanuit de amazone. Ze hadden elkaar, wat ik begreep, 20 jaar niet meer gezien. Heel bijzonder dus. Ze had drie kinderen, die ook mee kwamen, heel gezellig. Tienerdochter en twee kinderen van ong. zes jaar oud. De volgende dag zijn we het centrum van Barbacena ingegaan om deze plek te bekijken en te shoppen. We hebben denk elke straattegel binnen een afstand van 500 meter wel gezien. Het was namelijk een of twee stappen lopen en weer foto's maken.

Ze had zelf eten meegenomen vanuit de amazone. Vis wat echt heerlijk is, en ik zelden zo lekker heb gegeten. Ze eten ook de kop van de vis, maar die heb ik toch maar laten liggen. Toch een beetje een naar idee, die ogen die je zo aan staren.

Vanuit de amazone praten ze met een bepaald accent en heel snel, waardoor ik in het begin denk twee woorden verstond. Een braziliaanse vriendin vertaalde in het portugees dan weer wat zij eigenlijk zei. Een vreemde gewaarwording, maar het werkte. Bijzonder om deze mensen te ontmoeten. Zal ze gaan missen nu ze weer terug zijn naar de amazone. Nog even platgeknuffeld door één van haar kinderen (meisje van zes jaar). Ze vertelde dat ze blij was dat ik in haar leven was gekomen en ze me nooit zou vergeten. En dan ben je zes jaar oud. Ik ben ook dankbaar en blij dat ik deze familie en dit meisje heb mogen ontmoeten. Blessing van God. Ik bid en dank dat God ze zegent, dat ze mag ontdekken hoe groot God is, dat ik ze misschien ooit nog een keer mag ontmoeten. Maar dat het belangrijkste is dat ze in haar leven weet dat God trouw is.

Ik bid dat een ieder die dit leest Gods liefde dieper en persoonlijker mag ervaren. Dat je weet dat hoe omstandigheden ook zijn, God trouw is. Dat er altijd een reden is om Hem te danken, hoe je je ook voelt. God is er altijd. Machtig mooi om te ontdekken hoe groot God is. Elke dag mag je opnieuw weer genieten van de gegeven dag. En wat er ook gebeurt op die dag, geniet van Zijn schepping. In Zijn plek van rust is het machtig mooi. Ik vind het gaaf om hier nog meer te mogen ontdekken hoe groot God is. Genieten van Zijn creativiteit, Zijn schepping en Zijn rust. En dit gun ik iedereen, want als je in Zijn rust bent kun je in Hem alles aan. Een heel gelukkig nieuwjaar, met prachtige nieuwe verwachtingen vanuit God.

Reacties

Reacties

Frida struik

Wat heerlijk om weer mee te genieten ???

Judith

Kostbaar al die mooie mensen die je ontmoet hebt :)

Lianne heij

Leuk om weer wat van je te lezen?? en natuurlijk Gods onmisbare zegen voor het nieuwe jaar. Geniet er van daar.

Marja Smit Pijnakker

Wauw, mooi kadootje als toegift. Dankjewel. Het gaat je goed af zo in de vreemde, knap hoor, de taal gaat je ook steeds beter af, denk ik, geniet nog maar even. Wij genieten op afstand met je mee middels je mooie verhalen. Lieve groetjes van mij

jeannet

Hoi Petra,
Wat een mooie verhalen en bemoedigingen. Zo het nieuwe jaar beginnen God loven en Prijzen geweldig hoor. Wij wensen jou Gods zegen en kracht toe daar waar jij je dienstbaar maakt bij al die mooie kindjes en een verwachtingsvol 2018. Lieve groet van Arte en Jeannet

Bert

Fijn Petra,
dat de Vreugde van de heer,jou kracht mag zijn !!Geniet vooral van die Kleine Schepseltjes,OM JE HEEN,GOD wil dat wij Genieten van zijn GOEDHEID.IK WENS JE EEN GEZEGEND VREUGDEVOL 2018 TOE,Houdt vol,Houdt vol. Bedankt voor HET GOEDE NIEUWS,KANJER.Genade en Vrede , zij met JOU,AMEN. VEEL LIEFS, VAN EEN GELUKKIGE LEVENSBRONNER.

Oma Hulst

Lieve Petra
Heel veel sterkte toegewenst met die lieve kindertjes van je.
En Gods zegen toegewenst. Liefs van oma.

Jones en Marjanne

LievePetra zo prachtig om het nieuwe jaar zo in te gaan. God te loven en prijzen pm wie Hij is en mooi dat je die zegen weer doorgeeft
Prijs Zijn Naam Naam boven alle Naam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!