petrabrasil.reismee.nl

First days

Nu ik dit schrijf vlieg ik boven de Atlantische Oceaan. Honolulu nog niet gezien, zit volgens mij in een andere Oceaan maar toch zou leuk zijn geweest. Het is 16.45 Nederlandse tijd, dat betekent dat ik net een kleine 4 uur heb gereisd en nog even mag zitten.

Op de airport uitgezwaaid door familie en vrienden. Best wel even heftig. Mag iets super tofs gaan doen, maar dat vraagt ook wel even wat. Het was even een tranendal that moment, maar tegelijkertijd ook iets heel kostbaars waarbij ik nog meer mag beseffen hoe blij ik ben met familie en vrienden om mij heen. On the airport en daarnaast ook. Important people.

In het  vliegtuig bij het raam, met aan de andere kant een  lege stoel en een lieve Braziliaanse vrouw. Net of ze nu weet dat ik over haar schrijf, wordt gelijk even aangekeken met een glimlach. Kijkend uit het raam is het al minder bewolkt als eerst en kan ik de walvissen bijna zien zwemmen. Het is al een beetje schemerig buiten, of dat nu is dat we nog in Nederlandse tijd vliegen of, ja ik weet eigenlijk ook niet. Denk dat de zon beetje in de war is qua tijd. Is ook moeilijk, 'geeft niet zon'.

Inmiddels ben ik nu twee dagen in Brazilië op plaats van bestemming. Na een lange reis in het vliegtuig met geen oog dicht gedaan, aangekomen. Op het vliegveld aangekomen stonden ze al met open armen op me te wachten, heel bijzonder. Vanaf rio was het nog 6 uur rijden, omdat het een stuk door de bergen rijden is en je dus niet zo hard kan. Luïz de man die mij kwam ophalen samen met zijn vrouw had daar vast niet van gehoord, want hij reed zo snel. Geen bocht werd te ruim genomen en de vrachtwagens zat precies 5 cm tussen. Het was voor mij de eerste 5 min wennen, daarna geen spanning meer. Het was al geheel donker dus onderweg veel zien, kon niet. En dat ging ook moeilijk nadat ik inmiddels al bijna 24 uur op was. Daar aangekomen om 2 uur 's nachts braziliaanse tijd gelijk mijn bed ingekropen, om vervolgens door een haan, die vast niet wist wanneer de juiste tijd is om te kukelen, wakker gekukeld werd. Lees: minstens 8 keer per nacht 5 keer achter elkaar, de haan heeft zijn talent gevonden.

De volgende ochtend 09.30 gastvrij ontvangen mocht gelijk aan een taart beginnen#te vroeg. Er werd al gelijk gezegd door een familielid dat ik super welkom ben, en ik me gewoon thuis mag voelen, want ik ben nu ook familie, zo bijzonder. Het Portugees praten wordt nu nog netjes met google translate gedaan. Veel oefenen, maar ze hebben veel geduld en hebben me al veel woorden bijgeleerd, zoals het woord fornuis. Je schrijft fogão en zegt het als fonkau en dan de nk achter in je keel, lijkt onmogelijk, na 20 keer herhalen en veel gelach is het me uiteindelijk gelukt.

Ik vind het zo bijzonder dat ik hier mag zijn, het is voor nu nog best even wennen en een draai vinden. Maar het is al zo fijn dat ik welkom ben. Ben God dankbaar dat ik deze kans gekregen heb en ik mag leren uitzien naar zoveel goedheid van Hem elke dag weer. Hij wil het geven en zo mogen we allemaal uitzien en elke dag onder de waterval van Zijn goedheid gaan staan, zo gaaf.

Reacties

Reacties

Gerdien

Hè Peet,

Wat gaaf om te lezen. Ik ben blij dat je reis goed is verlopen en dat je zo gastvrij ontvangen bent!
Heel veel zegen & liefs!

Marja Smit Pijnakker

Hoi Petra,

Wat fantastisch om met je mee te mogen leven en wat schrijf je beeldend. Ik ben er helemaal bij in gedachten zit ik op je rug. Geniet er van en laat veel van je horen. Heerlijk.

lieve groeten Marja Smit Pijnakker

Sander

Hoi Peet,

Fijn dat je veilig bent aangekomen en een warm welkom hebt gehad.

Gods zegen in dit grote avontuur met Hem!

Judith

Je hebt schrijfsters talent ik zie het voor me.
Je wilde ooit nog eens een kip te grazen nemen. Haan kan ook toch;) mooi dat je zo gastvrij bent ontvangen. Bless you liefs xxx

Lianne heij

He die Petra,

Erg leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ook echt bijzonder. Je kunt zeker lekker schrijven... waren je rapportages ook altijd zo lekker vlot? ? Zou ze bijna gaan terug zoeken. Wens je veel goeds en Gods onmisbare zegen.
Ook nog groetjes van Daniëlle. En de rest van het zootje ongeregeld van de kajuit.

Marjanne

Lieve Petra, zo genoten van wat en hoe je schrijft, zo grappig. En die haan moedigt je aan om in je bestemming te komen....
Geniet van al het moois wat God je geeft! Zijn hand is op jou!

Anja

Hoi Petra

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Je hebt talent zeg! En dat heerlijke welkom doet je echt goed. Fijn hoor. En misschien komt er nog een oplossing voor die haan. Kennen ze daar ook soep? Su7 met alles wat je onderneemt. Gr Anja

Romy & Heleen

Fijn dat de reis goed verlopen is! Veel plezier! En bedankt voor al dat snoep nog heel lekker gegeten mjammm..
xoxo Romy

Pa en Ma

Lieve Petra
Wat super om je verhalen te lezen, je ziet het zo voor je...Je kon "vroeger" ook al zo mooi schrijven :) ga zo door.. we genieten als jij geniet! En het is fijn om te horen dat je met open armen bent ontvangen, een warm bad... Heel veel zegen en liefs XX

Suzan

Fijn om te lezen dat alles goed is gegaan en dat je daar met open armen bent ontvangen. Veel succes met alles daar. Ook om de taal onder de knie te krijgen, dat zal ook niet meevallen. Groetjes Suzan

Harmke

Hee Petra!

Je bent er!
Geniet van de eerste indrukken, het land, de mensen..
Enjoy!

Marjan

Hoi Petra hoe gaat het met jou?

Frida struik

Bom Dia Oi todo bem ?
Lieve Petra zit je nu echt in Brazilië .. mijn lievelingskind en zelfs op mijn lievelings plekje .. beetje jaloers hoor?.. heerlijk dat je je "thuis" voelt en meer dan welkom bent .. ik wens je een gezegende tijd daar en wie weet tot (heel) gauw ... muite Beijos ?

Frida struik

20 okt. 2017 16:53
Bom Dia Oi todo bem ?
Lieve Petra nu alweer een weekje Brazilië. Mijn lieveling land en je bent zelfs op mijn lievelings plekje .. beetje jaloers hoor?.. heerlijk dat je je "thuis" voelt en meer dan welkom bent .. ik wens je een gezegende tijd daar en wie weet tot (heel) gauw ... muite Beijos ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!